lördag, maj 10, 2008

System, någon???

Seriöst, inte undra på att Filippinerna ligger så efter resten av världen på så många punkter. Utan några som helst fungerande system motsvarande de vi vanliga svenskar är så bekväma och vana vid, och bortskämda med, har Filippinerna halkat efter rejält. Vad jag vet har de inget som motsvarar vårat personnummersystem (säg emot mig på punkterna om ni vet bättre än jag!), och när jag såg på programmet om de dansande fångarna (som jag länkat till i föregående inlägg) blev jag förvånad över att de kunde fängsla människor i sex år eller mer innan de ens fått en rättegång! Vad är det för sätt? Dessutom blev de flyttade till ett fängelse i Manila (programmet var från Cebu) för att rättegången var där. Ärligt talat, jag ska bli politiker i Filippinerna och se till att det blir förändringar. Kan nån tala om för mig hur man gör det? Det finns så mycket som kan utvecklas till det bättre i Filippinerna, om man bara upprättade system som fungerade, såg till att alla har möjlighet till att försörja sig och överleva (nu är det väl minst en tredjedel av befolkningen som klassas som fattiga, alltså lever på mindre än $1 per dag) och såg till att korruptionen upphörde. Samtidigt känns det som om det är ett land som är dömt att förbli i samma förhållanden som det är nu, eftersom de som styr landet jämt och ständigt verkar köra allt i botten.

Inga kommentarer: