lördag, maj 10, 2008

Mitt (blivande) nya jag

Haha, insåg att jag i min trötthet inte orkade skriva mycket om vad som hände under dagen. Well, egentligen hände väl inte speciellt mycket, förutom att jag sov på skoltid, bland annat under mattelaborationen ^_^ Lider fortfarande av sömnbrist...

Så, då kan jag väl fortsätta ranta på om viktnedgången? (Jag vet att du vill veta, Sarah! :p) Har blivit lite smått besatt av att fortsätta gå ner i vikt nu när jag faktiskt har lyckats gå ner, not for all the right reasons, men ändå. Skrev ju tidigare om att jag försöker följa:
Ät frukost som en drottning, lunch som en prinsessa och kvällsmat som en tiggare.
Men det är inte den enda ändringen jag gjort. I mars såg jag på ett program på Vetenskapens Värld (tyvärr finns inte länken till programmet kvar, men det står lite om programmet här) som hette "Recept på ett långt liv". Där berättades bland annat om Okinawa, en stad i Japan, där ca 900 av stadens 1 miljon invånare är över 100 år. Många jobbar till och med fortfarande! De åt en kolhydratfattig kost, med mycket färggranna grönsaker – och de åt bara till de var 80% mätta. Så numera försöker jag att tänka "Hur mätt känner jag mig nu?" Ser också till att äta mer frukt och grönt (äter bara frukt som mellanmål nuförtiden, till exempel), och att kolhydraterna jag får i mig koncentreras till de första måltiderna på dygnet, och att dagens sista måltid består huvudsakligen av protein, jämfört med de andra måltiderna. Och så försöker jag dricka grönt te också, men har tyvärr inte blivit så mycket på sistone.

Det här är ju vad som funkat för mig, den senaste tiden. Jag kanske blir trött på det här så småningom :p Men jag är främst så glad över att jag snart gått ner alla de där kilona jag gick upp under gymnasiet! Har endast ett kilo kvar :D Sen blir det nya tag för att gå ner utöver det. Vi får se hur det går, hade ju satt upp ett mål till sommaren, är bara 3 kilo bort från det nu, så vi får hålla tummarna för att jag lyckas! Om jag går ner i samma takt som jag gjort nu (5 kilo på 3,5 veckor...) så kommer jag nog göra det! YAY ME! *klappar febrilt med händerna á la London Tipton*

Inga kommentarer: